Sociale vaardigheden, speelplaatsafspraak en leren leren in mei

Samen met Kiko en Flo gaan we in de maand mei aan de slag met een nieuw thema, namelijk: ‘Samen in actie’! Onze kinderen leren dat ze samen veel verder geraken dan alleen: samenwerken om een mooie dans in elkaar te boksen voor ons schoolfeest, samen knutselen aan iets moois, samen vieren en we bouwen samen aan een warme school.
 
De speelplaatsafspraak blijft dezelfde als in april: ‘Op de trap en in de gang, geen lawaai en geen gezang.’
 
En ook tijdens de laatste maanden van het schooljaar werken we aan leren leren. 

Onze kleuters leren nadenken over hoe ze een taakje gaan aanpakken: wanneer plan ik mijn opdracht? Wat heb ik nodig? Waar kan ik alles vinden? Wie kan me helpen? Hoe ga ik aan de slag? We leren hen ook terugblikken op hun taakje: hoe heb ik het aangepakt? Wat lukte al goed? Hoe pak ik het volgende keer anders aan?

De kinderen van onze lagere school focussen zich in mei en juni op ‘evalueren’. Ze leren nadenken over hun werkhouding en leren zichzelf bijsturen. Tegelijkertijd proberen ze om op een opbouwende manier te vertellen wat een ander heel goed heeft gedaan.